[Iens Boswijk] Ongevraagd advies aan Michelin

  • Food-en-retail
  • 9 dec 2015 @ 11:49
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • FoodAward

Het was zojuist weer een dag in het teken van het witte bandenmannetje, de rode gids en de fonkelende sterren. Jaarlijks bouwt Michelin zorgvuldig de spanning op binnen met name de restaurantwereld. In de afgelopen dagen zijn de nodige speculaties op de social media verschenen. Daarbij stond 1 ding bij velen hoog op de ladder. ' Er zou zo maar eens een nieuwe derde ster bij kunnen komen.' Pleidooi voor een betere aansluiting te zoeken bij het nu.

De extra derde ster was helaas niet het geval. Wel positief opvallend is dat er geen enkele ster dit jaar is afgevallen. Een unicum binnen het Michelin imperium. Daar mag op gedronken worden en daar mogen we heel trots op zijn. En wat is er dan aan sterren bijgekomen? Zoals u hier al direct live las: er is zeven keer een eerste ster uitgedeeld aan achtereenvolgens: Joris Peters van Aan de Zweth, Mario Ridder van Joelia, Erik de Mönnink van De Swarte Ruiter, Mike Vrijdag van de Strandlodge, Dennis van den Beld van Het Roode Koper, Arjan Bisschop van de Heeren van Harinxma & Adrian Zarzo van het gelijknamige Zarzo. En er viel 1 x een 2de ster voor Jarno Eggen van De Groene Lantaarn. Aan deze lijst van nieuwe sterren zou ik graag nog willen toevoegen de ster van Jonathan Zandbergen van Merlet & Bobby Rust van Bridges. Want als ik Michelin goed begrijp, ontvangt de chef voor zijn kookkunsten een ster. Letterlijk geciteerd staat dit in de gids omschreven als: 'De sterren onderscheiden de etablissementen die de beste keuken bieden, ongeacht de stijl.'

Omdat zowel Merlet als Bridges een chef’s wissel hebben gehad dit afgelopen jaar, interpreteer ik deze sterren dan als nieuwe sterren voor deze nieuwe chefs. Twee chefs die notabene niet eerder een ster achter hun naam hebben kunnen bijschrijven en dat wel degelijk verdiend hebben. Zij hadden van mij dan ook het podium op mogen klimmen als nieuwkomers in de inmiddels lange rij van sterren die ons land telt.

In totaal zijn er dit jaar 107 restaurants, lees chefs, die zich voor een of meer sterren, sterwaardig mogen noemen en 133 Bib gourmand restaurants. Een geweldig resultaat. Het zou trouwens wel zo netjes zijn wanneer bij alle sterrenzaken en bib gourmands de volledige naam van de chef vermeld staat, in plaats van van alleen bij de patron cuisiniers zoals nu het geval is. Terecht hamert Jacob Jan Boerma (De Leest) er telkens weer op dat er meer aan marketing gedaan moet worden om de Nederlandse gastronomie ook internationaal op de kaart te zetten. Dat lijkt blijkbaar nog niet genoeg te lukken. Ik denk dat we vooral nog veel meer zelf trots op onze chefs, producten en restaurantondernemers mogen zijn en dit mogen uitdragen. En niet alleen op de sterren maar ook op al die prachtige zaken die naar Michelin begrippen daar net onder vallen. Overigens is de selectie van restaurants in de gids buiten de sterren om nogal wispelturig en lijkt er weinig lijn in te zitten. De meeste staan er al jaren in met steeds dezelfde beschrijvingen, hier en daar afgewisseld met een nieuweling.

En hiermee kom ik op mijn ongevraagde advies aan Michelin. Mijn gevoel zegt dat dit jaarlijkse feestje er vooral is voor de horeca zelf, maar dat de gasten nauwelijks bereikt worden. De gasten, waar het de chefs uiteindelijk om te doen is. En zeker de jongere digitaal georiënteerde generaties lijken weinig feeling te hebben met de rode gids, niet in de laatste plaats omdat die nog steeds alleen in papier verkrijgbaar is. Ik ben oprecht ieder jaar weer verbaasd dat Michelin weer niet online van zich laat horen. In deze tijd beginnen gasten meestal op internet om een restaurant te vinden en doen inspiratie op via diverse sociale media bij culinaire experts die zich dagelijks live profileren op het net. Geplaatste foto’s van prachtige gerechten van top sterrenchefs of van die bio hamburger van om de hoek zijn een van die krachtige verleiders die de keus van de gast tegenwoordig beïnvloeden.

Ik ben zelf van de generatie van de rode gids, gedrukt op dat lekkere knisperende papier. Maar ik merk dat naarmate de jaren verstrijken, ik zelf de nieuwe wereld omarm en zie dat deze voor mij zo vertrouwde gids daar steeds verder van af komt te staan. Daarom roep ik Michelin op. Grijp je kans, verlies de mooie mythe niet en zorg dat je aansluiting vindt bij de wereld van nu!

Iens Boswijk
oprichter van IENS.nl
en momenteel zich bezinnend op leuke nieuwe dingen




   Iens Boswijk tijdens de j.l. vernissage van culi-platform Favor Flav (foto: MarketingTribune)






Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken